„Badamy, eksperymentujemy, doświadczamy”

„Badamy, eksperymentujemy, doświadczamy” - to hasło uczniów, którzy po lekcjach w świetlicy szkolnej pod czujnym okiem opiekunów wykonują eksperymenty. W ostatnim miesiącu Świetliczaki uczestniczyły w pięciu doświadczeniach.

Pierwszym z nich było wykonanie kolorowych wiatraków. Dzieci dowiedziały się, że wiatr jest źródłem energii, która może wytwarzać elektryczność.

Eksperyment z krążkiem Newtona pokazał, że światło, które wydaje się białe składa się z siedmiu kolorów. Szybko wirujący krążek stawał się pozornie szarobiały.

Następne doświadczenie dało odpowiedź na pytanie: „Ile pustej przestrzeni jest w wypełnionej butelce solą i grochem?” Po wstrząśnięciu butelki okazało się, że nie jest ona pełna. Dzieci zauważyły, że między ziarenkami grochu są wolne przestrzenie i mniejsze cząsteczki soli je wypełniają.

Co trzyma tę kartkę? To eksperyment, dzięki któremu poznaliśmy działanie powietrza i ciśnienia na przedmioty. Jak się okazało ciśnienie powietrza jest większe od ciśnienia wody.

Dużym zaskoczeniem było użycie kwasu cytrynowego do pisania, który po wyschnięciu stał się brązowy. Kwas rozłożył celulozę kartki, a podgrzanie rysunku spowodowało karmelizację cukrów.

Wszystkie eksperymenty wywołują zaskoczenie i zdziwienie. Każdy uczeń może aktywnie uczestniczyć w doświadczeniu: dotknąć, posmakować, nasypać, nalać, napełnić, wymieszać itp. Świetliczaki zazwyczaj bezbłędnie opisują eksperyment i wyciągają wnioski. Przed nami jeszcze cztery doświadczenia, z których relacja zostanie zamieszczona w czerwcu.

Anna Gwiazda, Renata Urmanowicz

© 2024 Szkoła Podstawowa SP4 w Lidzbarku Warmińskim. All rights reserved.